Kocham. Lubię. Szanuję. Nie biję. Trwa kampania „Biała Wstążka”

2021-11-29 10:19 Dominika Bakura

Kocham. Lubię. Szanuję. Nie biję. „Biała Wstążka” to największa na świecie kampania społeczna mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. Skala tego problemu jest duża - tylko w 2020 roku w Polsce blisko 74% ofiar przemocy w rodzinie stanowiły kobiety (62 866 osób). – Reagujmy, nie bądźmy obojętni – mówi Joanna Grunert z gdyńskiej policji.

– W przypadku, kiedy wiemy, że w naszym otoczeniu dochodzi do przemocy lub sami jesteśmy jej ofiarą, nie bójmy się zadzwonić na policję – mówi Grunert. – Zgodnie z ustawą antyprzemocową policjant może wydać bezwzględny nakaz opuszczenia mieszkania przez sprawcę przemocy, który będzie miał możliwość zabrać tylko najpotrzebniejsze rzeczy. Jeśli sprawa nie ma się gdzie wyprowadzić, mundurowy wskaże mu specjalnej placówki np. schronisko dla bezdomnych – podkreśla rzeczniczka gdyńskiej policji.

W Gdyni w kampanię "Biała Wstążka" włączyli się uczniowie Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Przygotowali oni specjalne spoty reklamowe. To jednak wszystko.

– Nasi uczniowie wdrożyli taką kampanię „Mężczyźni gotują dla kobiet”. Gotujemy wszystko w kolorze białym. Kremy, zupy, desery. W taki sposób chcemy podziękować kobietom, że są – mówi Mateusz Wilczewski, uczeń ZSHG.

Wzrost przemocy domowej spowodowała także pandemia COVID-19. Jak pokazują policyjne statystki, w kwietniu w Polsce z telefonu zaufania korzystano dwa razy częściej niż w ubiegłych latach.