Wielki niewypał w Polsce, ale w Niemczech wciąż istnieje. Zachwycają się nią od lat

2025-12-04 13:27

W Berlinie ustawiają się przed nią kolejki. W Polsce po kilku latach musiała zrezygnować ze sprzedaży z powodu... braku chętnych. Dunkin' Donuts to jedna z najpopularniejszych sieciówek nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale równie właśnie w Niemczech. Na czym polega jej fenomen?

Dunkin' Donuts na świecie 

Dunkin', globalna sieć kawiarni, założona w 1950 w Quincy, USA. Początkowo "Open Kettle", szybko stała się Dunkin' Donuts. Słynie z pączków, kawy, kanapek i wypieków. W ponad 60 krajach oferuje lokalne wariacje menu, dostosowane do gustów. Silna w USA (ponad 9600 lokali) i Azji (szczególnie Korea Płd. i Japonia).

Ekspansja jest oparta na franczyzie, co umożliwia szybki rozwój. W 2019 zmieniono nazwy na Dunkin', by podkreślić rozszerzone menu, wykraczające poza pączki. Popularność zawdzięcza przystępnym cenom, szybkości obsługi i szerokiemu wyborowi. Globalny sukces polega m.in. na dostosowaniu do lokalnych gustów i efektywny marketing. Dunkin' regularnie wprowadza nowe smaki i promocje.

Dunkin' oferuje szeroką gamę kaw, od klasycznej parzonej po mrożone i smakowe. Menu śniadaniowe obejmuje kanapki, bajgle i wrapy

Dunkin' Donuts w Polsce 

Firma próbowała zaangażować się w swoją działalność w Polsce w latach 90. Za pierwszym razem wytrwali zaledwie do 2002 roku. Ponownie je otworzyli w 2015 roku, a by zamknąć w 2018. W kulminacyjnym momencie kawiarnia miała zaledwie 8 punktów w całym kraju. 

Eksperci dopatrzyli się kilku możliwych przyczyn zamknięcia tej sieciówki. Jedną z najważniejszych była konkurencja z lokalnymi piekarniami. Polacy jednak często woleli wybrać znajome smaki, czasami też o wiele... tańsze. 

Po Dunkinie w Polsce pojawiło się więcej innych sieciówek, które miały bardziej zróżnicowaną ofertę od kultowej "pączkarni". 

'VOX: pączek za poprawną odpowiedź'

Fenomen Dunkin' Donuts w Niemczech

W Niemczech działa obecnie około 80 lokali Dunkin' Donuts, z czego kilkanaście jest w samym Berlinie. Sieć planuje rozbudowę kolejnych punktów zaznaczając, że konsumenci wyraźnie wyrażają potrzebę i chęci na jedzenie ich pączków. 

Postanowiliśmy zapytać poszczególnych kupujących, dlaczego wybierają akurat taką, a nie inną sieciówkę. Na samym Alexanderplatz znajduje się przecież kilkanaście innych piekarni czy barów z kanapkami. 

Zapytani zgodnie twierdzili, że to najlepsze zaspokojenie potrzeby na coś słodkiego, a do tego często można dorwać kupon na pączka z kawą, w cenie... jednego pączka. 

Jedna klientka wyraźnie doceniła opcję wegańską. Jak zaznaczała, mało cukierni w okolicy ma takie słodkości, a Dunkin' z roku na rok zwiększa taką ofertę. 

Zobaczcie w galerii zdjęć, jak wygląda kultowa pączkowa sieciówka, która w Polsce nie przetrwała!