Parkowanie

i

Autor: Dariusz Brombosz

Strefę płatnego parkowania w Katowicach czeka zmiana

2021-08-09 9:22

Władze Katowic poprosiły swoich mieszkańców o pomoc w zmianie w polityce parkingowej miasta. W mieście przeprowadzono badania społeczne. Wzięło w nich udział 1271 mieszkańców, 57 przedstawicieli z firm oraz 7 reprezentantów instytucji. Znaczna większość opowiedziała się za propozycją miasta w zakresie ustalenia obszaru płatnego parkowania dla każdego z 42 zdefiniowanych sektorów ulic.

ESKA XD #028 - FESTIWALE, ROBOTY, SEKRETY IGRZYSK

Katowice sukcesywnie realizują kolejne działania w ramach wdrażania nowej polityki transportowej miasta. Władze stolicy Górnego Śląska chcą ograniczyć ruch kołowy w Śródmieściu i dzielnicach go okalających, co doprowadzi do upłynnienia ruchu pojazdów, możliwości szybszego znalezienia miejsca do zaparkowania podczas załatwiania spraw oraz ułatwi parkowanie osobom zamieszkującym centralną część miasta.

- Nasze prace nad budową systemu transportu zrównoważonego w mieście wdrażamy etapowo. W zeszłym roku oddaliśmy do użytku dwa centra przesiadkowe typu Park and Ride w Brynowie i na Zawodziu oraz nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy, a od 2018 r. kierowcy mają do dyspozycji Park and Ride w Ligocie. W latach 2015 - 2020 utworzyliśmy ponad 30 km dróg rowerowych za ponad 25 mln zł oraz zakupiliśmy 135 autobusów – w tym elektryki – za 130 mln. zł. Od 2015 roku w centrum miasta obowiązuje Strefa Tempo 30, która przyczyniła się do zmniejszenia wypadkowości. W zeszłym roku wprowadziliśmy możliwość płatności mobilnych za parkowania, a w tym roku wdrożyliśmy dedykowane dla mieszkańców abonamenty – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Kolejnym naszym krokiem jest powiększenie strefy płatnego parkowania oraz zmiana stawek. Prace rozpoczęliśmy od wykonania szczegółowych analiz i badań ruchu oraz parkowania. Wszystkie nasze działania są realizacją wniosków opracowanych przez ekspertów. Nie ukrywam, że wzorujemy się tu na pozytywnych doświadczeniach innych, dużych polskich miast. Temat ten jest bardzo ważny dla jakości życia i przebywania w Śródmieściu dlatego nasze propozycje postanowiłem szeroko skonsultować z mieszkańcami, instytucjami i przedsiębiorcami. Jednocześnie dziękuję mieszkańcom za tak duży odzew w tej sprawie. Wyniki konsultacji będą dla nas ważnym czynnikiem, który będziemy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie powiększenia Strefy Płatnego Parkowania – dodaje prezydent.

O zdanie w tej sprawie zapytano mieszkańców Katowic. A ci w większości zgadzają się z prezydentem miasta. Większość respondentów optowała za najniższymi stawkami – zarówno w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania – 5 zł za pierwszą godzinę – jak i Strefy Płatnego Parkowania – 3,60 zł za pierwszą godzinę postoju.

W konsultacjach społecznych najchętniej brali udział mieszkańcy Osiedla Paderewskiego – Muchowca, Śródmieścia i Koszutki, którzy stanowili łącznie ponad 63% wszystkich respondentów. Nikogo to nie dziwi, bo Strefa Płatnego Parkowania (SPP) może być rozszerzona o wspomniane dzielnice.

- Propozycja Miasta Katowice w zakresie zarówno powiększenia obszaru płatnego parkowania, jak i zdefiniowania dwóch różnych stref znalazła uznanie zdecydowanej większości mieszkańców. Dla poszczególnych sektorów poziom poparcia respondentów wyniósł od 75% (sektor C4.3 obejmujący ulice Sowińskiego i Graniczną) do 97% (sektor B1.4 obejmujący Plac Wolności oraz sektor B2.3 obejmujący kwartał ulic 3 Maja/św. Jana/Dworcową/Matejki ) – mówi Maciej Stachura, sekretarz Miasta Katowice. – Jeśli chodzi o stawki mieszkańcy otrzymali kilka propozycji z uwzględnieniem maksymalnych możliwości, które wynikają z ustawy. Większość respondentów optowała za najniższymi spośród zaproponowanych kwot. 63% uczestników badania uznało, że stawka za pierwszą godzinę parkowania w SPP powinna wynosić 3,60 zł (4 zł za drugą godzinę, 4,80 zł za trzecią godzinę). W przypadku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania mieszkańcy wybrali wariant, w którym pierwsza godzina parkowania kosztuje 5 zł, druga 6 zł, a trzecia 7 zł – podkreśla Maciej Stachura.

Ostatecznie propozycja Prezydenta dotycząca zasad funkcjonowania obszaru płatnego parkowania zostanie przedstawiona w postaci projektu uchwały pod dyskusję Rady Miasta Katowice pod koniec tego roku.

Źródło: Strefę płatnego parkowania w Katowicach czeka zmiana