Spis treści
- Katowice Airport podsumowało rok 2020. Potężny spadek ruchu pasażerskiego, rekordowe przewozy cargo
- Statystyki ruchu pasażerskiego w Katowice Airport w 2020 roku
- Ruch czarterowy na lotnisku Katowice Airport w roku 2020
- Rynek lotniczy to w tym momencie totalny chaos
- Rekordowy ruch cargo na lotnisku Katowice Airport w 2020 roku
Katowice Airport podsumowało rok 2020. Potężny spadek ruchu pasażerskiego, rekordowe przewozy cargo
Władze lotniska Katowice Airport podsumowały ruch w porcie lotniczym w 2020 roku. To był bardzo trudny rok dla wszystkich, nie tylko dla branży lotniczej. Większa część roku upłynęła nam w cieniu pandemii, która wywołała największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa.
- Pandemia i związane z nią obostrzenia m.in. czasowe zakazy ruchu pasażerskiego, obowiązkowe testy i kwarantanna, spowodowały gigantyczny spadek ruchu pasażerskiego. Jednak dzięki zdywersyfikowanej infrastrukturze pyrzowickie lotnisko mogło i obsługiwało przez cały czas ruch towarowy. Miniony rok w tym segmencie okazał się rekordowy. Katowice Airport umocniło się na pozycji niekwestionowanego lidera wśród polskich portów regionalnych w przewozach cargo - informuje Piotr Adamczyk z lotniska Katowice Airport.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające pyrzowickim lotniskiem, kontynuowało proces inwestycyjny. Ze względu na spadek przychodów wywołany pandemią wymagał on korekty, dlatego skupiono się na inwestycjach kluczowych z perspektywy dalszego rozwoju portu.
Statystyki ruchu pasażerskiego w Katowice Airport w 2020 roku
W 2020 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych dostępnej w Katowice Airport skorzystało dokładnie 1 445 781 podróżnych, czyli o 3 398 108 mniej (-70,1%) niż w 2019 roku. Warto podkreślić, że w trakcie minionego roku prawie połowę pasażerów – dokładnie 651 854 – obsłużono podczas pierwszego kwartału, kiedy podróże lotnicze nie były jeszcze objęte obostrzeniami, które ze względu na pandemię zostały wprowadzone w Europie w drugiej połowie marca.
Z siatki połączeń regularnych Katowice Airport w 2020 roku skorzystało 990 987 podróżnych, czyli o 1 822 796 mniej (-64,8%) niż w 2019 roku. Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków znalazły się:
- Dortmund (137 979 podróżnych),
- Londyn-Luton (90 479),
- Eindhoven (64 260),
- Londyn-Stansted (53 050),
- Warszawa (40 517),
- Oslo-Torp (37 080),
- Kolonia-Bonn (32 071),
- Katania (28 118),
- Doncaster-Sheffield (26 053),
- Frankfurt (22 445).
Jeśli chodzi o państwa, to najwięcej osób linie lotnicze przewiozły w ruchu regularnym pomiędzy Katowice Airport a Wielką Brytanią, gdzie odnotowano 251 873 pasażerów, następne były Niemcy (199 776), potem Włochy (74 791), Holandia (70 097) oraz Ukraina (66 993).
Ruch czarterowy na lotnisku Katowice Airport w roku 2020
W ramach ruchu czarterowego, na pyrzowickim lotnisku w 2020 roku obsłużono 428 946 pasażerów, czyli o 1 577 380 mniej (-78,6%) niż w roku 2019. W trakcie dwunastu miesięcy minionego roku, dziesięcioma najpopularniejszymi kierunkami czarterowymi były:
- Antalya (54 903 podróżnych),
- Hurghada (45 580),
- Heraklion (32 953),
- Zakintos (30 934),
- Burgas (30 565),
- Rodos (27 277),
- Marsa Alam (24 890),
- Fuerteventura (15 413),
- Teneryfa (15 187),
- Warna (13 911).
W ramach siatki połączeń czarterowych najczęściej w minionym roku pasażerowie podróżowali pomiędzy Pyrzowicami, a następującymi państwami: Grecją (126 077), Egiptem (81 673), Turcją (66 912), Hiszpanią (50 883) oraz Bułgarią (44 476).
To był najdziwniejszy i najtrudniejszy rok w historii lotnictwa cywilnego, także w Katowice Airport. Najwięcej pasażerów skorzystało z pyrzowickiego lotniska w styczniu, było ich 290 tysięcy. Dla porównania w 2019 roku najlepszym miesiącem był sierpień, w którym odnotowaliśmy 660 tysięcy podróżnych. Najgorszym miesiącem w minionym roku z wynikiem zaledwie 91 podróżnych był kwiecień, a rok wcześniej był to luty, w którym odnotowaliśmy 227 tysięcy pasażerów - Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Rynek lotniczy to w tym momencie totalny chaos
Artur Tomasik uważa, że że Europa, drugi po regionie Azji i Pacyfiku największy rynek przewozów lotniczych na świecie, z perspektywy branży lotniczej, zupełnie nie dała sobie rady z pandemią.
- W regionach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej po lockdownie z drugiego kwartału przewozy pasażerskie zaczęły się odbudowywać i do tej pory się nie załamały. W Europie nastąpiło chwilowe odbicie ze szczytem na przełomie lipca i sierpnia, następnie branża weszła w drugi lockdown, który trwa do tej pory. Europejskie lotnictwo trapi cały czas ten sam problem, to jest brak spójnego systemu zarządzania ruchem pasażerskim w warunkach pandemii koronawirusa. Każde z czterdziestu sześciu europejskich państw, bez żadnej koordynacji z sąsiadami, wprowadza i często zmienia obostrzenia dla osób przekraczających granice. Powoduje to totalny chaos, niepewność i brak możliwości sensownego planowania przez linie lotnicze i pasażerów - mówi Artur Tomasik.
- W konsekwencji w wielkości przewozów pasażerskich cofnęliśmy się prawie o półtorej dekady. Wynik pyrzowickiego lotniska z 2020 roku, czyli 1,44 miliona podróżnych odpowiada temu z 2006 roku, kiedy przewieziono z i do Katowice Airport 1,45 miliona pasażerów – dodaje prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Rekordowy ruch cargo na lotnisku Katowice Airport w 2020 roku
W czasie pandemii koronawirusa jeszcze mocniej zaznaczyła się zaleta Katowice Airport jaką jest zdywersyfikowana infrastruktura, dzięki której działalność portu nie jest uzależniona tylko od jednego segmentu ruchu. GTL SA od 2007 roku konsekwentnie realizuje długofalowy plan rozbudowy lotniska, w ramach którego dostarcza klientom infrastrukturę nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także tą przeznaczoną pod realizację przeglądów technicznych samolotów oraz obsługę segmentu cargo.
W pandemicznym 2020 roku ruch towarowy, w przeciwieństwie do przewozów pasażerskich, nie podlegał żadnym ograniczeniom. Miniony rok w segmencie cargo był dla Katowice Airport rekordowy. Z i do Pyrzowic przewieziono 20 375 ton ładunków, to jest o 252 tony więcej (+1,2%) w porównaniu z rokiem 2019. Jest to najlepszy wynik w historii portu. Jednocześnie odnotowano rekordową liczbę startów i lądowań frachtowców.
W 2020 roku zanotowano 3 127 operacji samolotów cargo, to jest o 121 więcej (+4%) w porównaniu z 2019 rokiem. W oparciu o infrastrukturę pyrzowickiego lotniska bazy prowadzą tutaj największe firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków, mowa o DHL Express, FedEx/TNT, UPS, Amazonie i Lufthansie Cargo. Każdy z tych podmiotów realizuje kilka razy w tygodniu regularne rejsy towarowe pomiędzy Pyrzowicami, a wybranymi europejskimi lotniskami.
Źródło: To był najdziwniejszy i najtrudniejszy rok dla branży lotniczej w historii. Katowice Airport pokazuje SZOKUJĄCE statystyki