Spóźniłeś się na pociąg? Sprawdź, jakie masz możliwości
Korki, remonty czy wypadki drogowe mogą skutecznie pokrzyżować plany. Co wtedy? Nie trzeba się stresować — w aplikacji EuroPodróże zwrot lub wymiana biletu to kwestia kilku kliknięć. System działa intuicyjnie i błyskawicznie, dzięki czemu można szybko odzyskać środki lub zmienić termin podróży. A jeśli szukasz nowego połączenia, przyda się również dostępna w aplikacji wyszukiwarka połączeń PKP, która ułatwia sprawne zaplanowanie alternatywnej trasy.
Jeśli jesteś w biegu, wystarczy szybki telefon na infolinię. Konsultanci od ręki załatwią zwrot lub wymianę biletu — bez zbędnych formalności. Elastyczność i szybkość działania to kluczowe atuty systemu EuroPodróże, szczególnie w sytuacjach, które zdarzają się nagle i są niezależne od podróżnych. Dzięki temu nieplanowane zmiany nie muszą oznaczać stresu ani straty pieniędzy.
Jak odzyskać pieniądze za niewykorzystany bilet?
Czy wiesz, że w przypadku niewykorzystania biletu kolejowego przysługuje Ci prawo do reklamacji? W tej sytuacji odzyskanie pieniędzy nie jest wcale takie trudne.
Jeśli nie zdążyłeś wymienić biletu przed odjazdem pociągu, możesz kupić drugi bilet, który pokrywa się z reklamowanym biletem — tu musi zgadzać się godzina i trasa podróży. Jeżeli przykładowo spóźniłeś się na pociąg jadący z Warszawy do Gdańska o 9.30, który dociera na miejsce o 12.12, a zakupiłeś nowy bilet na tej samej trasie, odjeżdżający o 11.30, możesz ubiegać się o zwrot środków za niewykorzystany bilet. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli Twoja reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, otrzymasz zwrot 85% ceny biletu — pobierana jest opłata manipulacyjna w wysokości 15% wartości biletu.
W celu złożenia reklamacji musisz uzyskać poświadczenie niewykorzystania biletu. Dokument ten możesz otrzymać u obsługi pociągu lub na dworcu — najlepiej jak najszybciej po zdarzeniu. Poświadczenie to jest niezbędne do ubiegania się o zwrot części kosztów.
Podstawą do otrzymania zwrotu jest REZYGNACJA z biletu w tym samym systemie, w którym został on zakupiony, a w przypadku niedotrzymania terminu, w jakim możliwa jest samodzielna rezygnacja, tj. po upływie 5 minut do odjazdu pociągu ze stacji wsiadania, dla biletów zakupionych elektronicznie, niezbędne jest uzyskanie w kasie lub Centrum Obsługi Klienta odpowiedniego POŚWIADCZENIA o rezygnacji z przejazdu (w wymaganym terminie, na zasadach określonych w Regulaminie Usługi).
– podaje PKP Intercity.
Zasady składania reklamacji w PKP
Zgodnie z regulaminem przewoźnika, reklamacja dotycząca przejazdów krajowych może zostać złożona w terminie do 12 miesięcy od daty planowanego przejazdu. W przypadku biletów międzynarodowych — termin ten wynosi jeden miesiąc od upływu ich ważności. Przewoźnik ma obowiązek rozpatrzyć reklamację: biletu krajowego w ciągu 30 dni kalendarzowych, a biletu międzynarodowego w ciągu 90 dni.
Reklamację można złożyć osobiście w postaci wypełnionego i podpisanego wniosku, wraz z dołączonymi oryginałami dokumentów przewozu (czyli biletami). Jeśli kupowałeś bilet przez serwis internetowy lub aplikację mobilną EuroPodróże, wystarczy, że prześlesz poświadczenie o niewykorzystaniu biletu oraz krótkie uzasadnienie, dlaczego nie udało Ci się z niego skorzystać, i konsultanci złożą reklamację w Twoim imieniu. Możesz też skorzystać z pomocy infolinii. Kupując bilety przez serwis EuroPodróże.pl, otrzymasz również powiadomienia o podróży, co pomoże zminimalizować ryzyko spóźnienia się na pociąg w przyszłości.
Spóźnienie na pociąg to nie koniec świata — grunt to znajomość praw i możliwości, dzięki którym możliwe jest odzyskanie pieniędzy za stracony bilet i szybkie znalezienie alternatywnego połączenia.