Gdańsk uzyskał dofinansowanie na kontynuację projektu Sohjoa Last Mile, w ramach którego dwa lata temu odbył się pilotaż autonomicznego busa na ul. Karwieńskiej. W ramach przedłużonego projektu od 6 października bus kursuje na Łostowicach.
- Nie pierwszy raz w Gdańsku spotykamy się z autonomicznym autobusem, ale pierwszy raz testujemy go w taki sposób, iż momentami nie będzie w autobusie kierowcy. Obecna lokalizacja została wskazana przez mieszkańców, w badaniu opinii publicznej. Wiemy, że Cmentarz Łostowice jest ogromny, rozrasta się i musimy szukać narzędzi by pomoc osobom starszym, czy z niepełnosprawnościami w poruszaniu się po tym miejscu – mówił podczas konferencji prasowej Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Na cmentarzu dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców poruszając się samochodami po tej największej, bo liczącej 50 hektarów, gdańskiej nekropolii. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego na cmentarzu, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności. Tę lokalizację wskazali również mieszkańcy – respondenci badania opinii publicznej, zrealizowanego we wrześniu 2019 r.
Harmonogram kursowania
Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. Będzie kursował przez 7 dni w tygodniu, 5 godzin dziennie, 3 razy na godzinę co mniej więcej 20 min. Autonomiczny bus będzie woził mieszkańców aż do 9 listopada. Przerwę w kursowaniu zaplanowano jedynie w okolicach Wszystkich Świętych - od 30 października do 2 listopada. Pojazd przemieszcza się z prędkością 13 km/h i zatrzymuje na czterech przystankach: Łostowicka – Sybiraków – Kolumbarium – Cedrowa.
Zasady pilotażu autonomicznego busa
Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 m. W pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny.
Pojazd wyposażony jest w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód (360 stopni) oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd posiada ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnością.
Źródło: Bus bez kierowcy będzie woził gdańszczan po Cmentarzu Łostowickim