Od 12 grudnia obowiązuje nowa Taryfa Pomorska dla pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej oraz Polregio. Jak informowaliśmy na początku miesiąca – zmiany wprowadzone przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, organizatora transportu kolejowego w regionie, wzrost podyktowany jest przede wszystkim rosnącymi kosztami świadczenia usług przez przewoźników, nad którymi kontrolę sprawuje rząd. Wpływ na to ma wiele czynników, jak chociażby drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej czy paliwa. Większe wydatki u przewoźników oznaczają, że Urząd Marszałkowski musi zapłacić za ich usługi więcej niż dotychczas. Stąd wzrost cen na jednorazowe i okresowe bilety SKM i Polregio.
Transport szynowy stanowi ważną część komunikacji publicznej w Trójmieście oraz sąsiednich gminach. Wielu mieszkańców regionu, w tym także mieszkańców Gdyni, w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły korzysta z biletów okresowych łączących kilku organizatorów – np. ZKM Gdynia z koleją. Cena takiego biletu składa się z dwóch części – opłaty komunalnej, niejako za przejazd autobusami i trolejbusami organizatora komunikacji miejskiej oraz części kolejowej.
Niestety wzrost cen biletów na przejazdy pociągami ma również wpływ na taryfę metropolitalną. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej poinformował, że od 1 stycznia 2022 roku zmienią się ceny części kolejowej biletów łączonych, a co za tym idzie – cena całego biletu.
"Galopująca inflacja, wzrost cen energii elektrycznej, paliwa i wielu innych dóbr w naszym kraju przekłada się niestety na rosnące koszty życia. Wśród podwyżek, które dotykają obywateli, znajdują się także te związane z transportem publicznym. Wyższe ceny za przejazdy Szybką Koleją Miejską czy pociągami regionalnymi wiążą się niestety z wyższą ceną biletów metropolitalnych, łączących dwóch lub więcej organizatorów. Pokrzepiające jest, że mimo trudności udaje nam się na razie utrzymać dotychczasową cenę za komunalną część biletu, a także za bilety miejskiego organizatora, jakim jest ZKM Gdynia"
– komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Jak dokładnie zmienią się ceny metropolitalnych biletów miesięcznych?
Bilet metropolitalny Gdynia-SopotBilet ten upoważnia do podróżowania pojazdami ZKM Gdynia w granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu. W takiej samej cenie można kupić bilet Gdańsk-Sopot, który działa na analogicznych zasadach w granicach Gdańska.Dotychczasowa cena: 150 zł (70 zł – część komunalna + 80 zł – część kolejowa),Cena od 1 stycznia 2022: 160 zł (70 zł – część komunalna + 90 zł – część kolejowa).
Bilet metropolitalny sieciowy jednego organizatoraW przypadku Gdyni bilet ten obowiązuje w pojazdach ZKM Gdynia i umożliwia podróżowanie w ramach całej sieci organizatora. Oznacza to, że możemy z niego skorzystać jadąc gdyńskim autobusem poza granice administracyjne miasta, np. linią R do Rumi, linią Z do Żukowa czy linią 105 do miejscowości w gminie Kosakowo.Dotychczasowa cena: 210 zł (76 zł – część komunalna + 134 zł – część kolejowa),Cena od 1 stycznia 2022: 220 zł (76 zł – część komunalna + 144 zł – część kolejowa).
Bilet metropolitalny na cały obszar MZKZGNajszerszy w ofercie bilet pozwala korzystać jednocześnie z usług trzech organizatorów komunalnych – a więc ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i MZK Wejherowo – oraz kolei.Dotychczasowa cena: 230 zł (96 zł – część komunalna + 134 zł – część kolejowa),Nowa cena: 240 zł (96 zł – część komunalna + 144 zł – część kolejowa).
Zmianie nie ulegają ceny pozostałych biletów metropolitalnych, w tym kolejowo-komunalnych 24- i 72-godzinnych.Bilety zakupione w dotychczasowej cenie (w grudniu 2021 roku) zachowują swoją ważność przez cały okres, na który zostały nabyte.Szczegóły nowej taryfy wraz z cenami biletów ulgowych znajdują się na stronie internetowej MZKZG.