W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie do dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany
– mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Teraz samorząd województwa również złożył trzy wnioski. Na jakie inwestycje chcemy zyskać dofinansowanie?
Dla lepszego transportu kolejowego
Pierwszy złożony wniosek dotyczy rozwoju transportu kolejowego.
– Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z wieloletniego opóźnienia rządu w elektryfikacji linii kolejowej nr 201 względem elektryfikacji na PKM, za którą odpowiada samorząd województwa – zaznacza marszałek.
Dzięki Polskiemu Ładowi, planowany jest zakup czterech wieloczłonowych pociągów. Będą to jednostki o napędzie hybrydowym. Taki napęd oznacza, że składy mogą poruszać się zarówno po liniach zelektryfikowanych, jaki i tych bez sieci trakcyjnej. Pojazdy umożliwią uruchomienie wielu nowych relacji, co będzie istotne przy planowanych modernizacjach i zamknięciach remontowych wielu pomorskich linii kolejowych. Kwota dofinansowania, o jaką ubiega się samorząd województwa pomorskiego to 65 mln zł.
Bezpieczna droga nr 230
Kolejne projekty, dla których złożone zostały wnioski o dofinansowanie, dotyczą modernizacji sieci dróg wojewódzkich. Pierwszy dotyczy rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 230 na odcinku od obwodnicy Pelplina do miejscowości Rajkowy. Warto dodać, że jest to jedna z bardziej zniszczonych dróg w regionie, a dodatkowo stanowi objazd dla drogi krajowej nr 91. Remont nie tylko przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, ale również przyczyni się do podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej tej części województwa. Wysokość planowanego dofinansowania z Polskiego Ładu to 30 mln zł.
Rondo w Koleczkowie
Drugi drogowy projekt dotyczy rozbudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 218 z drogą powiatową w Koleczkowie oraz budowy nowego wlotu tej drogi. Ta inwestycja jest powiązana z realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budową trasy S6. Skrzyżowanie zostanie zastąpione rondem. Realizacja obu zadań pozwoli na usprawnienie dojazdu do trasy S6 z północnych dzielnic Gdyni. Dofinansowanie tej inwestycji ma wynieść 5 mln zł.