Możliwość przejażdżki kultowym Ikarusem 280 będzie z pewnością gratką dla miłośników komunikacji zbiorowej i pasjonatów motoryzacji.
Trzy zabytkowe pojazdy tego typu pojawią się ponownie na ulicach Gdyni w najbliższą niedzielę, 10 października. Spotkać będzie je można na trasie linii 150 w godzinach od 11:00 do 18:00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 będą kursami dodatkowymi i wykonywane będą pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut:
- od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
- od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.
Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego, „Kultowego Ikarusa”. W autobusach będą rozdawane ulotki z historią eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej, opracowaną przez prof. Olgierda Wyszomirskiego.
Co ważne, zabytkowym Ikarusem będzie można pojechać całkowicie bezpłatnie, bez konieczności kasowania biletu.
Polecany artykuł:
Ikarus 280
Węgierski autobus przegubowy, produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowane były też w Polsce, z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Były to pojazdy wysokopodłogowe o wysokości podłogi 92 cm, długości 16,5 m i szerokości 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących.
Pasażerom do wsiadania i wysiadania służyło czworo dwuskrzydłowych drzwi – dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy. Większość wysokich okien autobusów, prawie sięgających dachu, posiadało duże przesuwne szyby. Pojazdy te, jak na owe czasy, postrzegane były jako na wskroś nowoczesne i od razu zyskały sympatię pasażerów.
Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 zostało wprowadzonych do eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej niemal dokładnie 40 lat temu – 6 października 1981 roku. Łączna liczba wszystkich takich pojazdów wprowadzonych do stałej eksploatacji na liniach ZKM w Gdyni wyniosła 151. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat – kres ich liniowej eksploatacji nastąpił dopiero po 26 latach – 22 czerwca 2007 roku.